2.1.4.2 Wat hebben we gedaan?
Aan de ambitie 'Samen maken we Almelo veiliger' wordt de komende jaren o.a. op de volgende manieren een bijdrage geleverd:
- We volgen snel en zichtbaar meldingen van overlast op.
- We ondersteunen het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving (schoon, heel en veilig).
- We controleren gebiedsgericht of inwoners en bedrijven strafrechtelijke en bestuursrechtelijke regels naleven.
- We lanceren een informatiecampagne hoe inwoners zelf kunnen bijdragen aan een veiliger buurt.
- We geven voorlichting hoe inwoners zelf een buurtpreventieteam kunnen starten.
- We stimuleren initiatieven van inwoners die hun straat, wijk of buurt veiliger willen maken.
- We willen de eerste diagnose verbeteren over de hulp die nodig is voor kwetsbare personen.
- We willen escalatie van overlastsituaties zoveel mogelijk voorkomen door een verbeterde samenwerking op het gebied van zorg en veiligheid.
- We investeren in (extra) toezichthouders die meer gebied- en probleemgericht gaan werken.
Uitvoering 2019:
Er is een extern onderzoek uitgevoerd naar de optimalisering van integrale handhaving. We hebben 1 extra fte Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) en 1 extra fte jurist veiligheid en handhaving ingezet voor Quick Response bij meldingen en lik op stuk bestuursdwang bij overtredingen. We zetten de BOA's steeds meer gebiedsgericht in en hebben handhavingsafspraken en prioriteiten op gebiedsniveau gemaakt. Concreet hebben we de gebiedsgerichte handhaving op thema ingezet in het Nieuwstraatkwartier en in uitvoering gebracht.
We hebben volop ingezet op informatie en bewustwording. Zo hebben we samen met de politie een bijeenkomst 'bewustwording oplichting en anti beroving voor senioren' georganiseerd, is er via social media een informatie- en stimuleringscampagne gevoerd met betrekking tot 'WhatsApp buurtpreventie' en is er een bewustwordingscampagne georganiseerd over melding en gevaren van drugslabs en hennepteelt in woonwijken en buurten.
We zetten in op gecoördineerde handhaving. Er worden integrale multidisciplinaire controles georganiseerd op verdachte panden en op persoonsniveau in samenwerking met de Sociale Recherche Twente. Er zijn twee integrale thematische actieweken geweest, gericht op het opsporen en aanpakken van illegaal gokken en ondermijning. Dit heeft geleid tot diverse strafrechtelijke en bestuursrechtelijke consequenties.
We zetten in op de integrale aanpak van woonoverlast in buurt en wijk. De integrale uitvoering van de beleidsregel wet Woonoverlast is in voorbereiding. Met wijkagenten, wijkcoaches, woningcorporaties en wijkregisseurs worden procesafspraken gemaakt. Dit om meer grip te krijgen op de aanpak en de juiste maatregelen te kunnen nemen.
We doen mee aan het regionale project Streettriage om passende zorg te bieden aan personen die de veiligheid in een wijk of buurt aantasten als gevolg van hun gedrag. Dit project is in 2019 gestart. Voorheen werd de diagnose in een politiecel uitgevoerd zonder dat duidelijk was of er sprake was van strafbaarheid. Dit vergt veel capaciteit van politie en heeft de nodige impact omdat er vaak sprake is van gedrag als gevolg van een psychische stoornis en er primair behoefte is aan zorg en hulp.
Streettriage is ingevoerd, waardoor zorgprofessionals bij constatering van overlast door een persoon met verward gedrag, direct ter plaatse een diagnose kunnen stellen, zodat op een snelle manier de juiste zorg en hulp geboden kan worden. Het doel van het project is onder andere om te voorkomen dat iemand, zonder dat er sprake is van een verdenking van een strafbaar feit, in een politiecel belandt. Dit om de politie te ontlasten en de impact voor de betrokkene te verminderen.