Programmaverantwoording

Programmaplan

2.1.2.2 Wat hebben we gedaan?

10 inspanningen voor doel 1
We plegen 10 inspanningen om hoofddoel 1 en de onderliggende doelstellingen te realiseren.

Activiteit 1: Uitvoeren van het actieplan arbeidsmarkt
Almelo heeft samen met de provincie Overijssel plannen gemaakt om een structureel nieuw perspectief te creëren. Eén van de terreinen hierbij betrof de arbeidsmarkt. Hiertoe is het actieplan arbeidsmarkt opgesteld met 3 onderdelen:

  • Skills
  • Ontwikkelen en onderzoeken van nieuwe re-integratiemethodieken gericht op duurzame inzet
  • Ondersteunen van kleine ondernemers en bevorderen sociaal ondernemerschap

Uitvoering 2019:

Skills en Twents Huis van de Logistiek
In 2019 is de netwerkorganisatie Twents Huis van de Logistiek opgericht met commitment van de volgende partners: Ondernemers (Port of Twente), onderwijs (ROC van Twente, Saxion) en overheid (Provincie Overijssel, Regio Twente en Gemeente Almelo).
Er is vooral ingezet op de inrichting van de organisatiestructuur, de samenwerking is opgestart en de marketing is ingericht met onder meer een website www.twentshuisvandelogistiek.nl en een publiekscampagne www.indelogistiek.nl.
En er is een pilot werkfittraject Logistiek uitgevoerd waarbij Almelose bijstandsgerechtigden ‘werkfit’ zijn gemaakt om aan de slag te gaan bij een logistieke werkgever. Het resultaat is dat vooralsnog 47% van de gestarte deelnemers volledig is uitgestroomd uit de uitkering. Dit percentage kan nog oplopen als een aantal deelnemers dat een verlengd werfittraject volgt ook nog uitstroomt naar werk. Het traject zal het komende jaar doorontwikkeld worden evenals de digitale Skills- en matchingsmethodiek.

Ondersteunen van kleine ondernemers en sociaal ondernemerschap
Almelo is partner in het programma Twente move2social. Hierin zijn 8 ondernemers in 2019 tijdens de 4e editie begeleid met het opstarten/uitbouwen van hun sociale onderneming.
Het ondersteunen van startende ondernemers hebben we belegd bij het ROZ (Regionale Organisatie Zelfstandigen). Zij adviseren beginnende en bestaande ondernemers op het gebied van starten en succesvol ondernemen. In het derde kwartaal van 2019 waren er 84 ondernemers die ondernemersadvies ontvingen van ROZ en 43 (potentiële) starters werden op dat moment door hen begeleid.
In het najaar van 2019 is in samenwerking met onze partners (ROZ, Qredits en Kamer van Koophandel) een drietal events georganiseerd voor startende ondernemers en zzp-ers waarbij zij tips en adviezen kregen en van elkaar konden leren. In totaal waren hier zo’n 250 deelnemers.

Activiteit 2: Ondersteunen van Almeloërs met bijstand én problematische schulden bij het vinden van werk
We zien dat grote schulden de 5 zintuigen van mensen beïnvloedt. Ze raken soms letterlijk geblokkeerd in hun denken en doen. Iets wat onwenselijk is als mensen op weg terug zijn naar de arbeidsmarkt. Vandaar 4 acties om dat tegen te gaan.

  • Samenwerking partners en private financiers binnen het Schuldenlab
  • Vroeg er op af
  • Dienstverlening stadsbank
  • Meer grip op bewindvoering

Uitvoering 2019:
Op 19 juni 2019 is het startschot gegeven voor het Schuldenlab Almelo door Koningin Maxima. Vanaf dat moment werken publieke en private partners samen om innovatieve en creatieve oplossingen te bedenken voor schuldenproblematiek. Er zijn op dit moment 5 lopende projecten. Een voorbeeld is het project Vroeg er op af, waarbij maandelijks huishoudens bezocht worden met (beginnende) betalingsachterstand op basis van signalen van verschillende partners.
Daarnaast boeken we veel succes met de doorbraakmethode (voor 375 zogenaamde ‘high cost, high risk' gezinnen wordt een maatwerkplan gemaakt om hun multiproblematiek aan te pakken) en het Jongerenperspectieffonds (Jongeren 18-27 die geen toegang hebben tot schuldhulpverlening integraal op basis van maatwerkplannen ondersteunen).

De inzet van schuldenspecialisten bleek succesvol in de pilot 'Toegang in de wijken'. Doordat de schulden-specialisten vanaf 2020 in het wijkgerichte team functioneren en voor ketenpartners eenvoudig te vinden zijn, zijn ze vaker vroegtijdig betrokken bij de hulp- en dienstverlening aan mensen met schulden. Hierdoor kan het oplopen van schulden voorkomen worden. Daarom is de inzet van schuldenspecialisten vergroot naar 4 Fte.
In 2019 is gewerkt aan de concretisering van afspraken tussen de gemeenten Enschede, Hengelo en Almelo rondom bewindvoering en dit zal naar verwachting leiden tot een convenant in 2020 met als doel meer grip op bewindvoering en kostenreductie.

Activiteit 3: Uitvoeren van experiment(en) om te voorkomen dat het (netto) inkomen van mensen met bijstand en/of schulden afneemt bij het aanvaarden van werk.
Gezinnen met een laag inkomen (uit uitkering of werk) kunnen op veel financiële regelingen een beroep doen, waarmee verlichting van de financiële situatie ontstaat. Dit kunnen zowel landelijke als lokale regelingen zijn. Omdat deze regelingen geheel of gedeeltelijk wegvallen bij het verkrijgen van een hoger inkomen, wordt dit ook wel de armoedeval genoemd.
Uitvoering 2019:
In 2019 is de individuele inkomenstoeslag aangepast. Hierdoor is het risico op armoedeval verminderd. Daarnaast hebben we diverse verkenningen uitgevoerd om armoedeval tegen te gaan. Dit heeft nog niet geleid tot maatregelen die in onze beïnvloedingssfeer liggen.

Activiteit 4: Inzet van alle participatie instrumenten om de kans op werk te vergroten.
We voeren de Participatiewet uit en maken daarin onze keuzes. Deze keuzes zijn strak en onzes inziens rechtvaardig.

  • Het vaststellen en hanteren van het nieuw uitvoeringskader Participatiewet 2019-2022
  • Inclusieve arbeidsmarkt: faciliteren van plaatsingen van mensen met een arbeidsbeperking bij reguliere werkgever.
  • Wet Taaleis

Uitvoering 2019:

  • De nieuwe uitvoeringsregeling participatiewet is vastgesteld en de raad is in juni en december 2019 meegenomen in de ontwikkelingen. In dit laatste politiek beraad zijn de gegevens tot december 2019 gedeeld.
  • Het jaarplan Werkplein met de doelstellingen de basis op orde, hoogconjunctuur verzilveren en voorbereiden op de toekomst (laagconjunctuur) is uitgevoerd.
  • We hebben in 2019 50 inwoners met een arbeidsbeperking (garantiebanen) geholpen aan een plek bij een reguliere werkgever. Dit komt bovenop de 104 inwoners met een arbeidsbeperking die in januari 2019 reeds actief waren bij een reguliere werkgever.
  • In totaal is er in het kader van de wet Taaleis bij 616 inwoners onderzocht of ze voldoen aan de eisen (lees voldoende Nederlandse taalvaardigheden hebben). In 2019 zijn 18 uitkeringsgerechtigden aangemeld voor de taaltoets bij bijvoorbeeld een ROC. In totaal lopen er in december 2019 nog 103 Taaleis-trajecten.
  • Op 31-12-2019 zijn er nog 80 uitkeringsgerechtigden die we in beeld moeten krijgen rondom de Taaleis.

Activiteit 5: Ondersteunen van initiatieven vanuit ondernemers voor banen in de techniek en logistiek.
Techniek en jongeren is al jaren een probleem. Onze bedrijven zitten te springen om nieuwe aanwas. Wij werken mee aan drie onderwerpen;

  • Techniek Pact
  • Ontdek High Tech
  • Week van de logistiek

Uitvoering 2019:

Ontdek High Tech/Techniekpact
Dit betreft een samenwerking van 12 Almelose High Tech bedrijven met als doel jongeren enthousiast te maken voor techniek. Afgelopen jaar zijn er verschillende activiteiten georganiseerd vanuit Ontdek High Tech, waaraan de Gemeente Almelo een financiële bijdrage levert. In de Wevershal op het Indiëterrein is een High Tech Festival voor het primair onderwijs georganiseerd (2500 bezoekers, scholieren en ouders). Daarnaast is een voor middelbare scholieren een Loxbox georganiseerd (800 scholieren). Dit is een metalen kluis die met hangsloten afgesloten is. Door de juiste antwoorden te geven op vragen worden de sloten geopend. Tot slot heeft er zowel een studentenquiz (hbo- en wo, 125 deelnemers) en een scholierenquiz (bovenbouw havo en vwo, 1000 scholieren) plaatsgevonden. Vanuit Ontdek High Tech is er een link met het Techniekpact waarmee wordt samengewerkt.

Week van de Logistiek
Het Werkplein Twente heeft samen met het Twents Huis van de Logistiek de Week van de Logistiek georganiseerd. Werkplein Almelo heeft in de week van 11 maart 2019 78 inwoners aangemeld voor de “Week van de Logistiek”. 33 van deze deelnemers zijn met bussen langs logistieke bedrijven geweest om op deze manier kennis te maken met deze (groei)branche. In 2020 wordt de Week van de Logistiek gecontinueerd maar in een wat andere opzet, zie www.weekvandelogistiek.nu.

Activiteit 6: Voorkomen van instroom in bijstand
Voorkomen dat mensen bijstand nodig hebben spreekt alle partijen het meest aan. Daarom worden die mensen waar bij verwacht wordt dat er gevaar op bijstandsafhankelijkheid ontstaat direct geholpen/opgevangen door het Werkplein.
Uitvoering 2019:
We zijn in 2019 begonnen met een nieuwe manier van melden voor een uitkeringsaanvraag: de digitale melding. Hierbij doorlopen inwoners een beslisboom. Aan de hand van de antwoorden leidt dit tot ofwel een verwijzing naar een voorliggende voorziening ofwel een afspraak op het Werkplein om het recht op een Participatiewet uitkering vast te stellen. Standaard in onze werkwijze is dat we de aanvrager proberen te bemiddelen naar een baan tijdens de aanvraagprocedure (matching aan de poort).

Activiteit 7: Uitvoeren handhavingsbeleid
We hebben een wettelijke verantwoordelijkheid in het toetsen op de rechtmatigheid van de verstrekte uitkeringen.
Uitvoering 2019:
In 2019 is gestart met het thematisch beoordelen van vermogen en inkomsten uit het buitenland. De bedoeling is dat het gehele bestand wordt onderworpen aan een heronderzoek en eventueel onderzoek in het buitenland door het Internationaal Bureau Fraude-informatie (IBF).
In 2019 heeft de Sociale Recherche Twente (SRT) 527 onderzoeken gedaan naar de rechtmatigheid van Participatiewet-uitkeringen. Hiervan waren 477 onderzoeken gericht op vermogen en/of inkomsten uit het buitenland.

Activiteit 8: Tegenprestatie naar vermogen
We benutten alle mogelijkheden en instrumenten in de Participatiewet actief om uitkeringsgerechtigden te activeren om de kans op werk te vergroten. Voorop staat betaald werk bij een reguliere werkgever. Daarom zetten wij, onder voorwaarde van maatwerk, ook de onbeloonde maatschappelijke tegenprestatie actief in bij het verstrekken van bijstandsuitkeringen.
Uitvoering 2019:
Het doel van de tegenprestatie is daar waar mogelijk alle uitkeringsgerechtigden te activeren. Daarvoor hebben we in 2019 een plan van aanpak gemaakt en een ontwerpverordening opgesteld. De verordening wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2020 van kracht, nadat de raad ermee heeft ingestemd.

Daarnaast is er tot op heden door het Werkplein ingezet op vrijwilligerswerk. Inwoners worden door coaches gewezen op de mogelijkheid van vrijwilligerswerk. Iemand die (nog) niet in staat wordt geacht om activiteiten te verrichten (≥ 16 uur per week) wordt verwezen naar Avedan. Zij voeren de bemiddeling naar en begeleiding in het vrijwilligerswerk uit voor ons.

Activiteit 9: Sociaal woningaanbod in balans
Samen met de Almelose Woningstichting Beter Wonen, Woningstichting Sint Joseph Almelo en hun huurdersbelangenorganisaties hebben we de “Prestatieovereenkomst 2019 t/m 2023” ondertekend. Er zijn onder andere afspraken gemaakt over: huisvesting van de doelgroep, participatie, betaalbaarheid en beschikbaarheid, liberalisatie en verkoop, duurzaamheid en kwaliteit, wonen en zorg en leefbaarheid
Uitvoering 2019:
Er is een onderzoek gestart naar een mogelijke disbalans in de sociale woningvoorraad in Almelo en het effect hiervan op de vraag naar sociale voorzieningen. Het onderzoek en de resultaten komen in de eerste helft van 2020 beschikbaar. De conclusies hieruit worden verwerkt in de woonvisie.

Activiteit 10: Minimabeleid ondersteunend bij aan het werk gaan
Minima hebben het niet makkelijk en we helpen binnen eerder genomen bezuinigingskeuzes indien dat nodig is. We noemen 4 onderwerpen binnen het programma.
· Taakstelling 4,8 mln.
· Collectieve Ziektekostenverzekering ook voor werkende minima en structureel.
· Bewindvoering anders inrichten (perverse prikkel weghalen).
· Ondersteunen informele schuldhulpverlening /project Samen uit de Schilde (SUS).
Uitvoering 2019:

Taakstelling 4,8 miljoen en collectieve ziektekostenverzekering
Doel is binnen het budget voor het minimabeleid te blijven en werkaanvaarding te stimuleren. Daarvoor hebben we de bedragen van de individuele inkomenstoeslag verlaagd en de referteperiode verlengd.

Dit betekent ongeveer 580.000 euro minder uitgaven in 2019, vergeleken met de situatie waarbij er geen maatregelen zouden zijn getroffen. Doordat de individuele inkomenstoeslag pas in de loop van het jaar is aangepast, zal het effect in 2020 groter zijn. Los daarvan is er voor 2020 nog een opgave aangaande het budget, in het eerste kwartaal van 2020 zullen er maatregelen worden genomen om aan deze opgave te voldoen.

Bewindvoering anders inrichten (perverse prikkel weghalen).
We hebben een start gemaakt om samen met de gemeenten Enschede en Hengelo meer grip te krijgen op bewindvoering. Dit doen we in de vorm van het project ‘meer grip op bewindvoering’ binnen het Schuldenlab Almelo. Het doel is naast meer grip op bewindvoering de gemeentelijke kosten te verminderen. Daarbij wordt ingezet op vermindering instroom, vergroting duurzame uitstroom, verhoging van de kwaliteit van bewindvoering en het stimuleren van inwoners om een kwalitatief goede bewindvoerder te kiezen.

Project SUS
Project SUS (Samen Uit de Schulden) is een initiatief van Beter Wonen, Avedan, Thuisadministratie, Schuldhulpmaatje, Kliëntenraad Almelo (KRA), Stadsbank en St. Joseph. Het doel van dit initiatief is om de cliënt beter en sneller te kunnen helpen bij financiële problemen. Beter en sneller staat in deze context voor “niet langer elke organisatie voor zich alleen, maar samen ten dienste van de klant”. De Schuldenspecialisten van de gemeente sluiten bij hun overleggen aan. SUS wordt niet gefinancierd door de gemeente, maar door de afzonderlijke organisaties via de bestaande subsidierelaties.

5 Inspanningen voor doel II
We beschrijven 5 activiteiten waarmee we deze doelstelling willen bereiken. Bij hoofddoelstelling 1 beschreven we wat we doen, wat de planning is, hoe we het financieren en wie de stakeholders zijn. Dat doen we ook bij hoofddoelstelling 2, maar niet uitgesplitst. De inspanningen lopen hiertoe te veel door elkaar heen en zijn samenvattend toegelicht.

Activiteit 1: Bevorderen vestigingsklimaat ondernemers
Met een aantrekkelijk vestigingsklimaat lokken we investeringen uit. Bereikbaarheid, logistiek en kwaliteitsimpuls arbeidskapitaal spelen de ondernemers in de kaart. We noemen 6 inspanningen om hier stevig aan bij te dragen.

  • Aanpassing kanaal klasse VA, aanleg 2e sluis Eefde, aanpassing kade Buitenhaven.
  • Top 3 logistieke hotspot: Regionale samenwerking via Regionaal havenbedrijf Twente.
  • Continueren lobby A1.
  • Optimaliseren mobiliteit vrachtwagens.
  • Regiodeals

- Twents Huis van de Logistiek
- Twents Fonds voor Vakmanschap
- Skills Twente

Uitvoering 2019:

Aanpassing kanaal klasse VA, aanleg 2 e sluis Eefde, aanpassing kade buitenhaven
Met bovenstaande maatregelen kunnen meer en grotere schepen het Twentekanaal bevaren. Meer gebruik van het Twentekanaal naar Almelo ontlast de wegen van vrachtwagens en stimuleert onze watergebonden bedrijvigheid aan het kanaal. In het bijzonder het XL Businesspark, Buitenhaven en Dollegoor. Aanpassing van het kanaal en aanpassingen bij Eefde gebeuren door Rijkswaterstaat. Het werk is in volle gang en loopt door tot 2022. De aanpassing van de kade Buitenhaven is een Almelose verantwoordelijkheid en de betreffende werkzaamheden worden in 2020 opgestart.

Top 3 logistieke hotspot
Twente streeft naar een top 3 notering als logistieke hotspot. De 2e sluis bij Eefde, de opwaardering naar klasse VA schepen, de groei van het XL Businesspark en de Verruiming Binnenhavens in Almelo versterken de logistieke voorzieningen in Almelo. In 2019 staan we op nummer 8, het jaar ervoor waren we de nummer 9 van Nederland.

Continueren lobby A1
De realisatie van 2x3 rijstroken op A1 tussen Rijssen en Azelo is versneld naar aanleiding van de lobby uit Twente. Realisatie start in 2020 (i.p.v. 2022).
Optimaliseren mobiliteit vrachtwagens. Gemeente Almelo doet een proef met aantal Almelose bedrijven om vrachtverkeer via Talking Traffic minder vaak te laten stoppen op de Almelose ringweg. Daartoe worden momenteel de verkeersregelinstallaties op deze ring aangepast. Vervolgens zal in 2020 de proef gaan draaien.

Regiodeals
In juli 2019 is er een Regiodeal gesloten tussen het Rijk en de regio Twente. Binnen deze Regiodeal is voorzien in een fors aantal projecten die ook opgenomen zijn in het programma Economie en Participatie. Binnen het project topwerklocaties is onder andere voorzien in de uitbreiding van de laad- en loskade op XL Businesspark. Hiermee wordt aangehaakt bij de aanpassingen aan het Twentekanaal die van rijkswege worden gedaan.

Voor de onderdelen “Twents Huis van de Logistiek”, “Twents Fonds voor Vakmanschap” en “Skills Twente” geldt dat dit al lopende projecten waren waar met de Regiodeal een extra impuls aan is gegeven. Onder doel I, activiteit 1 is verwoord wat er is 2019 is gebeurd in dat kader.

Activiteit 2: Ondernemersdienstverlening verbeteren

Ondernemers kunnen in Almelo ondernemen dankzij wet- en regelgeving, niet ondernemen ondanks wet – regelgeving. We noemen drie programmapunten

  • Inrichten ondernemersloket
  • Professionaliseren accountmanagement
  • Faciliteren opzet Bedrijven-investeringszones

Uitvoering 2019:

Ondernemersloket/accountmanagement
Op 15 november 2019, de Dag van de Ondernemer, hebben wij het Ondernemersloket gelanceerd. Met het Ondernemersloket zorgt Almelo voor een centraal aanspreekpunt voor ondernemers. Het Ondernemersloket stelt de vraag van de ondernemer centraal en faciliteert en handelt proactief vragen omtrent bijvoorbeeld vergunningenprocedures en subsidieaanvragen af. Om de samenwerking verder te optimaliseren en te borgen zijn wij gestart met de wervingsprocedure voor een regisseur ondernemersloket.
Ter verdere versterking van de dienstverlening van het Ondernemersloket hebben we in 2019 besloten twee accountmanagers extra te werven. Een goed, professioneel functionerend accountmanagement draagt bij aan het succes van het Ondernemersloket. Met een uitbreiding in de capaciteit en een impuls in de kwaliteit realiseren wij een professioneel accountmanagementteam: proactief, zichtbaar en dienstverlenend.

Faciliteren Bedrijven investeringszones
Almelo is gebaat bij een professionele samenwerking tussen ondernemers die zaken als beveiliging, infrastructuur, groenonderhoud, kwalitatieve uitstraling, werkgelegenheidsprojecten etc. met elkaar ter hand nemen. Daarvoor is de Wet Bedrijven investeringszones beschikbaar.
Dat betekent dat alle bedrijven een bijdrage betalen op grond van een BIZ verordening die de gemeente Almelo uitvoert. Het ontvangen bedrag wordt via een subsidie aan een stichting uitbetaald.

In 2019 heeft de Bedrijvenkring Bornsestraat Almelo een activiteitenplan opgesteld en een stichting opgericht ter voorbereiding. Onderdelen hierin zijn o.m. de uitstraling (groen/onderhoud), beveiligingsmaatregelen en inhuur van een parkmanager.
Almelo heeft ambtelijke capaciteit geleverd. Dat betreft overleg met het Gemeenschappelijk Belastingkantoor Twente en voorbereiding van de verordening, Service Level Agreement, de uitvoeringsovereenkomst en bijdrage aan het activiteitenplan.

Activiteit 3: Bedrijventerreinen
Er gelden provinciale afspraken over het aanbod en uitgifte van bedrijventerreinen. De situatie is met de economische hoogconjunctuur aanzienlijk veranderd. In het programma zien we toe op drie zaken.

  • Kwalitatieve match op vraag en aanbod bedrijventerreinen
  • Onderzoek naar uitbreiding XL- Park 2
  • Uitvoering afsprakendocument herprogrammering bedrijventerreinen Twente

Uitvoering 2019:
In december 2019 zijn de bestuurlijke afspraken over deprogrammeren ondertekend. Daarnaast loopt er
een onderzoek naar nieuwe bedrijventerreinen voor grootschalige kavels. Dit onderzoek, dat door de 14 Twentse gemeenten onder aanvoering van Provincie Overijssel wordt uitgevoerd, zal uitwijzen waar de marktpotentie ligt.

Activiteit 4: Verhogen vestigingsklimaat voor (potentiële) werknemers van bedrijven
Voor werknemers van bedrijven zijn we een levendige, aantrekkelijke stad. We hebben goede partijen aan het werk die full time werken aan een levendig Almelo.

  • Stichting Almelo Promotie, Inzet op evenementen en stadspromotie. Nominatie Evenementenstad 2018
  • Stichting Centrum Activiteiten Almelo
  • Stichting Stadsfonds Almelo voor kunst en cultuur
  •  Initiatieven op Waterboulevard zoals Stichting Almelose Platbodems, bruidsboot en B&B op water

Uitvoering 2019:

Stichting Almelo Promotie
Als onderdeel van een meerjarige subsidieovereenkomst heeft de gemeente Almelo aan Stichting Almelo Promotie subsidie verstrekt. Met deze subsidie ondersteunt SAP lokale evenementen die bijdragen aan de levendigheid van de stad. Ook in het afgelopen jaar is er een aantal grotere events geweest waaronder het Historisch festival (35.000 bezoekers), All Mellow (grootste straatmuziekfestival van Nederland), Dela Beach (6.000 bezoekers), de Almelose Ruiterdagen en de Profronde.
Almelo werd genomineerd als evenementenstad van het jaar. Ondanks dat we de prijs niet kregen hadden we een lovend juryrapport over ons ‘sociaal evenementenbeleid’ omdat we ons daarmee sterk op de inwoners richten en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, gepensioneerden, scholieren en studenten betrekken.

Stichting Stadsfonds Almelo voor kunst en cultuur
Het Stadsfonds kan subsidies uitgeven voor het stimuleren van culturele activiteiten die passen binnen het kader van de cultuurvisie. Wij subsidiëren het Stadsfonds jaarlijks met 35.000 euro. Deze subsidie is vervolgens toegekend aan het Prins Bernhard Cultuurfonds, dat het verstrekken van de waarderingssubsidies uitvoert. Overeenkomstig de subsidievoorwaarden zullen zij vóór 1 april 2020 verantwoorden waaraan de subsidie besteed is.

Stichting Almelose Platbodems
De stichting heeft als doel het in de vaart brengen van een (Almelose) turfpraam om rondvaarten te organiseren op Almeloos water. Zeker nu de nieuwe havenkom gerealiseerd is wil de gemeente Almelo waar mogelijk ondersteuning bieden aan de stichting om het doel te verwezenlijken. De gemeente is momenteel aan het kijken of dat mogelijk gemaakt kan worden, waar het gaat om de bediening van de Javabrug en de invloed op het verkeer die hiermee gepaard gaat.

Activiteit 5: Faciliteren van het MKB
Het MKB is onze banenmotor, de (stille) kracht van onze economie. Dat houden we vast en bouwen we uit met 2 inspanningen.

  • Inkoopbeleid gericht op verbinding met lokale en regionale ondernemers
  • Onderwijs gericht op ondernemers (pilot met scholen en Qredits)

Uitvoering 2019:

Inkoopbeleid
Eind 2019 is gestart met een herijking van ons inkoopbeleid. Daarin willen we vooral vormgeven hoe we om willen gaan met lokaal inkopen, Social Return On Investment (SROI) opnemen in de contracten, en duurzaam inkopen. In 2020 wordt dit nader uitgewerkt. De inkoopkalender is bijna gereed en wordt begin 2020 gepubliceerd op onze website. Ook gaan we social media gebruiken om aanbestedingsrondes aan te kondigen zodat ondernemers beter kunnen voorsorteren.

Onderwijs gericht op ondernemers (pilot met scholen en Qredits)
Er is een e-learning module opgezet voor startende ondernemers om hen te ondersteunen in het opzetten van een onderneming. Deze activiteit is afgerond.