2.1.1.2 Wat hebben we gedaan?
Activiteit: Compacter centrum en aantrekkelijke binnenstadskwartieren: Projecten en activiteiten binnen dit spoor dragen bij tot het verkleinen van het kernwinkelgebied, het versterken van het karakter van de vier binnenstadskwartieren en/of het transformeren van winkelruimte in de flanken naar wonen en werken. Dit gaan we doen door:
- Afspraken te maken met partners over hoe de binnenstad aantrekkelijker te maken
- Het openstellen van een deel van de Grotestraat Noord en Zuid voor autoverkeer
- Het stimuleren van transformatie van winkels in de transformatiegebieden
- Het winkelgebied compacter te maken
- De invoering van een leegstandsverordening te onderzoeken
- Te stimuleren dat bedrijven zich vestigen in de door de gemeente aangewezen gebieden in de binnenstad
- Het herontwikkelen van gemeentelijk vastgoed naar functies passend in de 'nieuwe koers voor de binnenstad'
- Het verlengen van de Waterboulevard en het aanleggen van een haven in de binnenstad
- Renoveren en aantrekkelijk maken van gevels en vastgoed in de binnenstad
Uitvoering 2019:
- In 2019 zijn met diverse partners afspraken gemaakt over hoe de binnenstad aantrekkelijk te maken. De basis voor deze afspraken is de Koers voor de Binnenstad. De belangrijkste partners waarmee afspraken zijn gemaakt zijn de Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO), Centrum Almelo Aktief (CAA), Almelo Promotie en vastgoedeigenaren. Diverse afspraken komen hierna puntsgewijs terug. Deze en andere afspraken inclusief planning komen terug in de uitvoeringsagenda binnenstad, waarover het college in de eerste helft van 2020 besluit.
- De Grotestraat Noord is in 2019 als pilot voor een jaar opengesteld voor auto's. Gedurende de pilot worden de resultaten gemonitord. Op basis hiervan wordt besloten of de Grotestraat Noord definitief opengesteld wordt voor autoverkeer. De Grotestraat Zuid is reeds eerder naar aanleiding van een geslaagde pilot definitief voor auto's opengesteld.
- Om de transformatie in de aanloopstraten op gang te brengen is een eerste belangrijke stap gezet door de Koers voor de Binnenstad vast te stellen. De tranformatieopgave is het grootst in de Grotestraat Noord. De betrokken stakeholders dienen samen te werken om tot een toekomstperspectief voor de Grotestraat Noord te komen. In 2019 is op initiatief van de gemeente een start gemaakt met de eigenaren om tot een gezamenlijke visie te komen. Dit proces loopt door in 2020.
- In de Koers voor de Binnenstad is aan marktpartijen duidelijk gemaakt dat de Grotestraat Noord, het zuidelijke deel van de Grotestraat en de Hagenborgh op den duur getransformeerd moeten worden. Vanuit de markt wordt dit inmiddels langzamerhand overgenomen. Hiermee wordt het winkelgebied automatisch verkleind. Een andere maatregel die bijdraagt aan het compacter maken van het winkelgebied is het openstellen van de Grotestraat Noord en de Grotestraat Zuid. Het primaire voetgangersgebied is hiermee verkleind.
- De invoering van een leegstandsverordening is in 2019 onderzocht en voorbereid. De besluitvorming over de daadwerkelijke invoering hiervan vond begin 2020 plaats.
- Via de reguliere gesprekken met ondernemers en Stichting Start je Winkel worden nieuwe en bestaande bedrijven gestimuleerd om zich te vestigen volgens de kaders in de Koers voor de Binnenstad. In 2019 zijn 14 nieuwe bedrijven gestart in het gebied van de Koers voor de Binnenstad of verplaatst van transformatiegebied naar winkelgebied.
- Eind 2019 is besloten om samen met de Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO) een ambitieuze herontwikkeling van de Stadskade te onderzoeken. Dit betreft onder andere parkeergarage Stadsbaken, het Havenblok, en het gemeentelijk vastgoed waarin de ANWB en het Huis van Katoen en Nu gevestigd is.
- Het verlengen van de Waterboulevard en de havenkom in de binnenstad is in 2019 nagenoeg afgerond.
- Om de gevels in de binnenstad te verbeteren is in 2019 een gevelsubsidie ingesteld. Met deze subsidie geven we eigenaren die hun gevel willen verbeteren een steuntje in de rug. Er lopen gesprekken met diverse eigenaren voor een bijdrage uit het gevelfonds. Tot daadwerkelijke subsidieverleningen is het nog niet gekomen, omdat de regeling pas recent is ingevoerd.
Activiteit: Versterken Almelose DNA in de binnenstad: Waar de stad van is zou de binnenstad meer van moeten zijn. Projecten en activiteiten moeten bijdragen aan de versterking van de zichtbaarheid van het DNA van Almelo. De binnenstad draagt het DNA van Almelo, de identiteit van de stad en de geschiedenis van de stad. De betekent dat bedrijven, verenigingen, instellingen, verhalen etc. uit de stad meer zichtbaar mogen worden in de binnenstad. Hierbij hanteren we vier kernwaarden die het Almelose DNA vormen. Dit gaan we doen door:
- Het verhogen van de kwaliteit van activiteiten op het gebied van cultuur, vrije tijd en sport en aantrekken van meer bezoekers zoals door keuzes in programmering en betere promotie
- Het thema water te verbinden aan evenementen in Almelo
- Het wegnemen van belemmeringen voor organisatoren, zoals via vergunningen en subsidies
- Afspraken te maken over de verhoging van de kwaliteit van het aanbod van sport en cultuur in de stad
- Het ondersteunen van initiatieven die bijdragen aan de versterking van de zichtbaarheid van het DNA in de binnenstad
- Vergroten van het aantal m2 groen in de binnenstad
Uitvoering 2019:
- Via Almelo Promotie wordt er, onder andere bij de toetsing van subsidieaanvragen, meer gestuurd op het aantrekken van meer bezoekers en het verhogen van de kwaliteit van activiteiten op het gebied van cultuur, vrije tijd en sport.
- Nu in 2019 de verlenging van de Waterboulevard nagenoeg is afgerond, kan vanaf 2020 het thema water verbonden worden aan evenementen in Almelo. In 2019 zijn de eerste voorbereidingen getroffen om een grootschalig evenement op het water te organiseren in de zomer van 2020.
- Onnodige belemmeringen voor organisatoren van evenementen hebben continue aandacht.
- In 2019 in de cultuurmakelaar van start gegaan om culturele partijen uit de stad en de omgeving te verbinden aan activiteiten in de binnenstad. Daarmee wordt de binnenstad als podium van de stad gestimuleerd.
- Via onder andere stadscheques à 2.500 euro zijn initiatieven ondersteund om de zichtbaarheid van het DNA van Almelo in de binnenstad te vergroten. Voorbeelden hiervan zijn de pop-up store van Heracles, het oogstfeest van het Natuurhus en de Jongerenraad in het Hagenpark, en de tulpen in de binnenstad in het voorjaar.
- Door Stichting Bomenstad Almelo is in 2019 een plan opgesteld om de Grotestraat te vergroenen. De eerste resultaten hiervan zijn zichtbaar op de Koornmarkt, waar de boomspiegels zijn vervangen door groene plantvakken.
Activiteit: De binnenstad als hart van Noordwest Twente. Projecten en maatregelen moeten de relatie van Almelo met de omliggende dorpen versterken (bv fysieke verbindingen, streekproducten etc.). Dit gaan we doen door:
- Het uitvoeren en tussentijds evalueren van een driejarige pilot 'twee uur gratis parkeren in de binnenstad'
- De bewegwijzering naar de parkeergarages te verbeteren
Uitvoering 2019:
- De pilot gratis parkeren is niet doorgegaan omdat er onvoldoende financiële steun vanuit ondernemers was.
- De vervanging van de bewegwijzering naar de parkeergarages is voorbereid. Naar verwachting wordt de nieuwe bewegwijzering in het voorjaar van 2020 geplaatst.
Activiteit: Vermarkten en imago binnenstad: Communicatie is de vierde en tevens onmisbare pijler van het programma binnenstad. We kunnen investeren in stenen, evenementen, transformatie, initiatieven etc., maar als de investeerder, regio inwoner, ondernemers etc. van niets weet, gaan komen ze niet in beweging. Bovendien heeft de binnenstad van Almelo een negatief imago en is er een achterstand in te halen. Een sterke communicatie- en marketingstrategie is dus noodzakelijk om bezoekers, investeerders, ondernemers en bewoners te trekken.
Uitvoering 2019:
- In 2019 is een start gemaakt met een enthousiaste werkgroep acquisitie. Deze partners uit de stad gaan actief acquisitie voeren om de compacte kern en de stadskwartieren aantrekkelijker te maken. Dit traject loopt door in 2020 waarbij nadrukkelijk de samenwerking wordt gezocht met vastgoedeigenaren.
- De communicatie is in 2019 gericht geweest op het informeren van betrokkenen over bouwwerkzaamheden en het voorkomen van overlast. Daarnaast is intensief ingezet op het informeren van eigenaren en ondernemers over de koers voor de binnenstad. De focus lag hierbij op de transformatiegebieden, omdat de koers in deze gebieden de meeste impact heeft.
Activiteit: Samenwerking: Het programma Binnenstad zet nadrukkelijk veranderingen in gang op ruimtelijk en programmatisch vlak, maar daar horen ook organisatorische veranderingen bij. De binnenstad van Almelo moet een eigen gezicht krijgen, letterlijk en figuurlijk. De betrokken partners bij de Koers voor de binnenstad willen zich manifesteren als een TEAM BINNENSTAD, met de programmamanager als aanvoerder die het voortouw neemt bij het vertalen van de Koers naar een concreet en meetbaar uitvoeringsprogramma over een periode van één of twee jaar.
Uitvoering 2019:
- Er lopen diverse samenwerkingsprojecten met de partners van de Koers voor de Binnenstad en anderen, zoals Almelo Promotie, Centrum Almelo Aktief, Beter Wonen, Stichting Bomenstad Almelo, en de Herstructureringsmaatschappij Overijssel. Deze en aanstaande projecten komen samen in een uitvoeringsprogramma Binnenstad, waarover in de eerste helft van 2020 besluitvorming plaatsvindt.