Programmaverantwoording

Programmaplan

2.1.1.1 Wat hebben we bereikt?

Doel: In 2022 recreëren en winkelen meer inwoners en bezoekers in de binnenstad van Almelo.

  • Groei van het aantal bezoekers per week van het centrum met 7.000 ten opzichte van 2018 (80.000)

Bereikte resultaten in 2019:
Het aantal bezoekers aan Almelo wordt slechts eens in de twee jaar gemeten. Daarom kan hier dit jaar geen uitspraak over worden gedaan. De volgende telling van bezoekersaantallen vindt in het najaar van 2020 plaats.

Doel: In 2022 staan minder winkels en panden leeg in de binnenstad van Almelo

  • 0 m2 winkelvloeroppervlak staat leeg in het nieuwe kernwinkelgebied van de binnenstad (2018: 2.900 m2)
  • Maximaal 6.000 m2 winkelvloeroppervlak staat leeg in de stadskwartieren en transformatiemilieus (2018: 12.160 m2)

Bereikte resultaten in 2019:
In 2019 (peildatum juli 2019) staat in het kernwinkelgebied nog 2.005 m2 winkelvloeroppervlak leeg, een afname van ruim 30 procent ten opzichte van het peiljaar 2018. De leegstand in het overige deel is echter toegenomen tot 13.750 m2 winkelvloeroppervlak. Dit heeft te maken met de recente verplaatsingen van winkels van het Havenblok naar de Corridor, frictieleegstand aan het Waagplein en een toename van leegstand in de Grotestraat (het deel buiten het kernwinkelgebied).

Doel: In 2022 kent de binnenstad betere activiteiten op het gebied van cultuur, vrije tijd en sport met meer maatschappelijk-economische waarde

  • Almeloërs waarderen het evenementenaanbod in de binnenstad gemiddeld met een 7,0 (2017: 6,8)
  • Almeloërs waarderen het cultuuraanbod in de binnenstad gemiddeld met een 7,0 (2017: 6,7)

Bereikte resultaten in 2019:
Uit de binnenstadspeiling die eind 2019 is uitgevoerd, blijkt dat Almeloërs het evenementenaanbod in de binnenstad waarderen met een 7,1. Hiermee is de doelstelling uit het programma reeds behaald. De komende jaren zetten we in om dit minimaal vast te houden. De waardering van het culturele aanbod nadert de doelstelling met een 6,9.

Doel: In 2022 is de binnenstad van Almelo aantrekkelijker, veiliger en gastvrijer met betere parkeermogelijkheden

  • Almeloërs waarderen de sfeer en gezelligheid in de binnenstad gemiddeld met een 6,5 (2017: 6,0)
  • Almeloërs waarderen de veiligheid in de binnenstad gemiddeld met een 7,0 (2017: 6,7)
  • Almeloërs waarderen de parkeermogelijkheden voor auto’s in de binnenstad gemiddeld met een 7,0 (2017: 6,7)
  • 60 procent van de Almeloërs vindt de term ‘gastvrij’ van toepassing op de binnenstad (2017: 48%)

Bereikte resultaten in 2019:
Uit de binnenstadspeiling die eind 2019 is uitgevoerd, blijkt dat Almeloërs de sfeer en gezelligheid in de binnenstad beter zijn gaan waarderen. Waar dit in 2017 nog met een 6,0 werd gewaardeerd, geven Almeloërs de sfeer en gezelligheid in de binnenstad nu een 6,8. Ook de veiligheid in de binnenstad wordt beter gewaardeerd. Dit is gestegen van een 6,7 naar een 7,0. Hiermee zijn de eerste twee doelstellingen bereikt. We streven ernaar om dit vast te houden en zetten vol in op verdere verbeteringen in de resterende looptijd van het programma.
De waardering van de parkeervoorzieningen voor de auto is licht gedaald naar een 6,5. Almeloërs vinden de binnenstad ook gastvrijer geworden. In 2019 vindt inmiddels 57% van de Almeloërs de term gastvrij van toepassing op de binnenstad.

Doel: In 2022 zijn er meer bedrijven in de binnenstad van Almelo gevestigd met meer omzet

  • Het aantal bedrijven in de binnenstad groeit tot 706 (2017: 672)

Bereikte resultaten in 2019:
Uit de meest recente cijfers (2018) blijkt dat er in de binnenstad 661 bedrijven zijn gevestigd. Dit betekent een kleine afname van 1,5 procent ten opzicht van de peildatum in 2017.