Bijlagen besluitvorming

Wijzigingen in gedelegeerde en gemandateerde bevoegdheden

6.1 Wijzigingen in gedelegeerde en gemandateerde bevoegdheden

Samenvatting
In 2019 is het delegatieregister niet gewijzigd. Wel zijn er meerdere nieuwe mandaatbesluiten op permanente grondslag genomen. Deze nieuwe mandaatbesluiten hebben betrekking op verschillende collegebevoegdheden.

Inleiding
De gemeenteraad van Almelo besloot op 2 december 2014 (Raad1402331) dat een geactualiseerd delegatieregister jaarlijks bij de programmabegroting moet worden vastgesteld. In deze jaarverantwoording rapporteren we over eventuele wijzigingen in gedelegeerde en gemandateerde bevoegdheden die in 2019 hebben plaatsgevonden. Dat is in overeenstemming met de informatie in onze raadsbrief van 26 januari 2016 (Raad1603456)

Geen wijzigingen in gedelegeerde bevoegdheden in 2019
Het delegatieregister dat bij de programmabegroting 2020 is vastgesteld, is ten opzichte van het delegatieregister dat bij de programmabegroting 2019 is vastgesteld, niet gewijzigd.

Wijzigingen van de gemandateerde bevoegdheden in 2019

Op 12 maart 2019 heeft het college van B&W de mandaatregeling en het mandaatregister ingrijpend herzien (kenmerk B&W-6754). De organisatieontwikkeling was hiervoor de aanleiding.

In het mandaatregister zijn de mandaten, volmachten en machtigingen die op permanente grondslag door de burgemeester en het college zijn verleend opgenomen. Het is mogelijk om in een afzonderlijk geval een mandaat te verlenen. Deze (incidentele) mandaten zijn niet in het register opgenomen. Het mandaatregister is toegankelijk via intranet en internet.

Waar in het oude mandaatregister bevoegdheden tot diep in de organisatie werden doorgemandateerd, eindigt de doormandatering in het nieuwe register veelal bij de hoofden van de eenheden. Dit is ingegeven door de wens van het college en de directie om directer te kunnen sturen. Waar dit praktisch is, wordt nog wél doorgemandateerd tot het niveau van teammanager of medewerker.


Daarnaast is in de nieuwe mandaatregeling uitvoeriger beschreven wanneer de bevoegdheid tot het nemen van een besluit moet worden opgeschaald naar mandaatgever, zijnde college of burgemeester, in geval van politieke gevoeligheid.

Het mandaatregister is onder meer te raadplegen via de website van de gemeente Almelo en wordt in beginsel één keer per jaar geactualiseerd (artikel 15 lid 3 mandaatregeling gemeente Almelo 2019). Het meest actuele mandaatregister is op 7 januari 2020 door het college van B&W vastgesteld (kenmerk INT-70125). Bij de eerstvolgende actualisatie zullen ook de mandaatbesluiten van na voormelde datum worden betrokken.