Algemeen

Resultaat

1.3.2 Gerealiseerd resultaat

Onderstaande tabel geeft inzicht in het gerealiseerd resultaat. Het gerealiseerde resultaat bestaat uit het saldo van baten en lasten en saldo van de reserve mutaties.

Resultaat

Begroting na wijziging

N/V

Realisatie 2019

N/V

Verschil

N/V

Saldo van baten en lasten

4.043

N

-8.797

V

-12.840

V

Saldo reserve mutaties

906

N

5.478

N

4.572

N

Bedragen * 1.000 euro

Begroting na wijziging
Het resultaat van de begroting na wijziging bedroeg 4,949 miljoen euro negatief. Het begrote resultaat is als volgt opgebouwd:

Verloopoverzicht begrotingssaldo 2019

Begrotingssaldo

N/V

Primitieve begroting 2019

492

N

Voorjaarsrapportage 2019

6.610

N

Najaarsrapportage 2019

-3.368

V

Slotrapportage 2019

1.215

N

Bedragen * 1.000 euro

Resultaat 2019
Het gerealiseerde resultaat 2019 is 3,3 miljoen euro voordelig. Dit resultaat bestaat uit twee delen:

  • het werkelijk saldo van baten en lasten is 8,8 miljoen euro voordelig. Ten opzichte van de begroting is het saldo van baten en lasten 12,8 miljoen euro voordeliger;
  • het werkelijk saldo van de reserve mutaties is 5,5 miljoen euro nadelig. Ten opzichte van de begroting na wijziging is het saldo reserve mutaties 4,6 miljoen euro nadelig.

Saldo van baten en lasten
De belangrijkste verklaringen voor het voordeel op het saldo van baten en lasten van 12,8 miljoen euro zijn:

  • Een voordelig resultaat grondexploitaties van 3,5 miljoen euro.
  • Vrijval uit de verliesvoorziening RBT/XL-Businesspark van 2,1 miljoen euro.
  • Hogere uitkering uit het gemeentefonds in 2019 van per saldo 920.000 euro en een voordelig resultaat bij de afrekening van voorgaande jaren van 200.000 euro.
  • Een voordelig resultaat op verkeer en vervoer van 2,4 miljoen euro doordat het groot onderhoud aan verhardingen in 2019 is voorbereid en aanbesteed, en in 2020 daadwerkelijk tot uitvoering zal komen.
  • Een incidenteel voordelig resultaat bij de verkoop van panden en gronden van 900.000 euro.
  • Vrijval uit de voorziening gebiedsgericht grondwaterbeleid van 835.000 euro.
  • Een nadeel bij Jeugd van 2,2 miljoen euro (structureel).

Bij het nadeel van 2,2 miljoen euro op jeugd gaat het om een deel van de zorgkosten die via het kader van het Landelijk Transitie Arrangement (LTA) niet in onze monitorsystematiek Sociaal domein zijn meegenomen en dus ook qua financiële consequenties tot recent niet in beeld waren. Dit toont aan dat wij terecht veel aandacht hebben voor het doorontwikkelen van onze monitorsystematiek en de manier waarop wij tot (financiële) prognoses komen. Tegelijkertijd is het van belang te onderkennen dat wij als gemeente worden geconfronteerd met een toegenomen onvoorspelbaarheid en een afnemende maakbaarheid in zowel het fysieke als het sociale domein. Dit bemoeilijkt het maken van prognoses, maar neemt niet weg dat we ons blijven inzetten om de betrouwbaarheid van onze prognoses te verbeteren.

Saldo reservemutaties
Bij het saldo van de reservemutaties is er een nadeel van 5,5 miljoen euro ten opzichte van de begroting na wijziging. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een hogere storting van 1,5 miljoen euro in de reserve overlopende werken en een lagere onttrekking aan de reserve overlopende werken van 3,0 miljoen euro. Deze afwijkingen worden verklaard door de systematiek van meerjarige incidentele projecten. Bij deze meerjarige incidentele projecten kan het jaar van begroten namelijk afwijken van het jaar van realisatie. Gedurende de looptijd van het project zijn er elk jaar voor- of nadelen op het project die over de looptijd per saldo nul zijn.
De reserve bodemverontreiniging kent een per saldo nadeel van 433.000 euro dat net zoals bij de reserve overlopende werken voornamelijk wordt verklaard door meerjarige incidentele projecten.