Financieel terugkijken
Lasten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2019 | 2019 | 2019 | N/V | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 7.769 | 7.673 | -96 | V |
6.2 Wijkteams | 4.972 | 4.893 | -80 | V |
6.3 Inkomensregelingen | 51.337 | 50.961 | -376 | V |
6.4 Begeleide participatie | 13.603 | 13.382 | -222 | V |
6.5 Arbeidsparticipatie | 5.650 | 5.555 | -95 | V |
6.6 Maatwerkvoorziening (WMO) | 2.275 | 2.327 | 52 | N |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 25.727 | 24.821 | -906 | V |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 20.991 | 23.203 | 2.212 | N |
6.81 Ge-escaleerde zorg 18+ | 18.680 | 19.268 | 588 | N |
6.82 Ge-escaleerde zorg 18- | 9.137 | 9.338 | 201 | N |
Totaal lasten | 160.142 | 161.421 | 1.279 | N |
Baten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2019 | 2019 | 2019 | N/V | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -13 | -38 | -26 | V |
6.2 Wijkteams | 0 | 0 | 0 | N |
6.3 Inkomensregelingen | -37.681 | -38.012 | -331 | V |
6.4 Begeleide participatie | 0 | 0 | 0 | N |
6.5 Arbeidsparticipatie | 0 | -47 | -47 | V |
6.6 Maatwerkvoorziening (WMO) | 0 | -7 | -7 | V |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | -761 | -888 | -126 | V |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 0 | -164 | -164 | V |
6.81 Ge-escaleerde zorg 18+ | -527 | -655 | -128 | V |
6.82 Ge-escaleerde zorg 18- | 0 | -11 | -11 | V |
Totaal baten | -38.982 | -39.822 | -840 | V |
Saldo per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2019 | 2019 | 2019 | N/V | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 7.756 | 7.635 | -122 | V |
6.2 Wijkteams | 4.972 | 4.893 | -80 | V |
6.3 Inkomensregelingen | 13.656 | 12.949 | -707 | V |
6.4 Begeleide participatie | 13.603 | 13.382 | -222 | V |
6.5 Arbeidsparticipatie | 5.650 | 5.507 | -143 | V |
6.6 Maatwerkvoorziening (WMO) | 2.275 | 2.320 | 45 | N |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 24.966 | 23.933 | -1.032 | V |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 20.991 | 23.039 | 2.048 | N |
6.81 Ge-escaleerde zorg 18+ | 18.153 | 18.613 | 460 | N |
6.82 Ge-escaleerde zorg 18- | 9.137 | 9.327 | 190 | N |
Totaal saldo | 121.160 | 121.598 | 438 | N |
Verschillen:
In de verschillenanalyse worden alleen de verschillen tussen begroting en werkelijkheid toegelicht die niet voortkomen uit kapitaallasten en de meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.
6.3 Inkomensregelingen
Het voordeel op de inkomensregelingen bestaat uit een voordeel van 78.000 euro op de inkomensvoorziening en een voordeel van 157.000 euro op het minimabeleid. Het overige verschil van 472.000 euro wordt grotendeels verklaard door meerjarig incidentele projecten.
Inkomensvoorziening-BUIG (Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorziening Gemeenten)
Het voordelig saldo op de inkomensvoorziening bedraagt 78.000 euro. Dit voordeel bestaat uit een nadeel van 1,065 miljoen euro op de BUIG en een voordeel van 1,143 miljoen euro op de overige uitkeringen.
Inkomensvoorziening-BUIG | Begroting na wijziging | Werkelijk 2019 | Verschil | |
Participatiewet/i-deel (incl. herw. vordering) | 38.231 | 39.296 | 1.065 | N |
BUIG-budget | -36.145 | -36.145 | 0 | N |
Saldo BUIG (+ = tekort / - = overschot) | 2.085 | 3.151 | 1.065 | N |
Saldo in percentage van BUIG-budget | -5,8% | -8,7% | ||
BUIG-vangnetuitkering | 0 | -219 | -219 | V |
Besluit zelfstandigen | 600 | -323 | -923 | V |
Subtotaal overige uitkeringen | 600 | -543 | -1.143 | V |
Saldo inkomensvoorziening-BUIG | 2.685 | 2.608 | -78 | V |
Bedragen x 1.000 euro |
Nadeel BUIG
Op de BUIG heeft een lagere waardering van de bijstandsvordering plaatsgevonden van 422.000 euro. Dit wordt met name veroorzaakt door afwaardering van oude vorderingen waarop geen ontvangsten meer zullen plaatsvinden.
2018 | 2019 | Mutatie | |
Vordering WWB | 13.414 | 12.330 | 1.084 |
Af: voorziening oninbaar | 9.956 | 9.294 | 662 |
Waardering | 3.458 | 3.036 | 422 |
x 1.000 euro |
Overige uitkeringen
Om in aanmerking te komen voor de vangnetregeling moet het gemeentelijke tekort meer bedragen dan 7,5% van het BUIG-budget. Het tekort op de BUIG bedraagt 8,7%. Derhalve wordt een aanvraag voor de vangnetregeling voorbereid. Het te ontvangen bedrag is naar verwachting 219.000 euro.
De uitgaven voor het Besluit zelfstandigen zijn lager dan begroot. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door hogere ontvangen aflossingen op de kapitaalverstrekkingen. Anderzijds wordt dit veroorzaakt doordat van het Rijk een afrekening over 2017 en 2018 is ontvangen welke hoger is dan verwacht. Per saldo resulteert dit in een voordelig saldo van 923.000 euro.
Minimabeleid
Het totale voordeel op het minimabeleid bedraagt 157.000 euro. Op de Klijnsmamiddelen is een onderbesteding gerealiseerd van 261.000 euro. Op de bijzondere bijstand zijn de lasten 154.000 euro hoger dan bij de slotrapportage werd verwacht.
6.4 Begeleide participatie
Het voordeel op de lasten van 222.000 euro wordt veroorzaakt doordat het gemiddeld gerealiseerde aantal Wsw-ers lager is dan verwacht.
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Het voordeel op de lasten van 906.000 euro wordt voornamelijk veroorzaakt door meerjarig incidentele projecten. Het voordeel op de baten van 126.000 euro wordt grotendeels veroorzaakt door hogere eigen bijdragen.
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Bij de Jeugd-GGZ zijn de kosten 1,781 miljoen euro hoger dan geraamd. Het gaat daarbij om een deel van de zorgkosten die via het kader van het Landelijk Transitie Arrangement (LTA) niet in onze monitorsystematiek Sociaal domein zijn meegenomen en dus ook qua financiële consequenties tot recent niet in beeld waren. De reden hiervoor is dat aan een specifiek onderdeel van de specialistische zorg per abuis administratief niet in beeld is gebracht waardoor het bedrag niet zichtbaar was in de tussentijdse rapportages. Het betreft voor 2019 een bedrag van ongeveer 1,7 miljoen euro; de analyse van de productieverantwoordingen van betreffende zorginstellingen, die op korte termijn plaatsvindt, zal een definitief beeld van de hoogte van dit bedrag geven.
Het voordeel op de baten van 164.000 euro wordt verklaard door lasten jeugdzorg welke zijn vergoed door regiogemeenten in het kader van het woonplaatsbeginsel.
6.81 Geëscaleerde zorg 18+
Het nadelig saldo van 460.000 euro wordt veroorzaakt door hogere uitgaven voor de centrumgemeentetaken voor beschermd wonen van 588.000 euro en maatschappelijke opvang van 106.000 euro. Bij beschermd wonen wordt het nadeel grotendeels verklaard door hogere zorguitgaven en bij maatschappelijke opvang wordt het nadeel veroorzaakt door de kosten voor de transformatie Integrale ketenaanpak. Beide nadelen worden onttrokken aan de bestemmingsreserve voor Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang onder paragraaf 2.2.1 "Bestuur en ondersteuning", mutaties reserves.
Hiertegenover staat een voordeel van 128.000 euro dat verklaard wordt door lagere lasten op de overige Wmo voorzieningen bij ge-escaleerde zorg, met name Licht Verstandelijke Beperking (LVB) 18+.
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Het nadeel op de lasten van 201.000 euro wordt veroorzaakt door een hogere uitgave op de beschikbaarheidsvoorziening van 645.000 euro. Hiertegenover staat een lagere uitgave van 444.000 euro welke grotendeels wordt verklaard door lagere kosten binnen het gedwongen kader.