Jaarrekening

Baten en lasten

4.2.3 Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk onderwerp van toetsing. Als blijkt dat de gerealiseerde lasten hoger zijn dan de, ook na de laatste begrotingswijziging, geraamde lasten dan kan er sprake zijn van onrechtmatige uitgaven (begrotingsonrechtmatigheid). Maar niet alle begrotingsoverschrijdingen leiden tot een onrechtmatigheid.
We onderscheiden de onderstaande 'soorten' begrotingsoverschrijdingen, waarbij wordt aangegeven of ze wel of niet meetellen voor het oordeel van de accountant.

Code

Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen tenminste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend:

Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel van de accountant

Onrechtmatig, en telt mee voor het oordeel van de accountant

1

Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet.

X

2

Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar die niet tijdig konden worden gesignaleerd. Bijvoorbeeld vanwege een open einde (subsidie)regeling.
Vaak blijken dergelijke zaken pas in het kader van het opmaken van de jaarrekening.

X

3

Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd, omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheid gevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente er voor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven.

  1. geconstateerd tijdens het verantwoordingsjaar
  2. geconstateerd na het verantwoordingsjaar

X

X

4

Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren.

  1. jaar van investeren
  2. afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren

X

X

5

Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de Raad.

X

6

Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan
in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd.

X

7

Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen.

X

Hoofdtaakveld

Onderwerp

Bedrag

Code

0 Bestuur en Ondersteuning

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

430 N

1

5 Sport, cultuur en recreatie

5.2. Sportaccommodaties

318 N

2

6 Sociaal Domein

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

1.877 N

2

Bedragen * 1.000 euro

Hieronder worden kort de belangrijkste oorzaken van de overschrijdingen op de lasten toegelicht. Voor een uitgebreide analyse op de verschillenverklaring wordt verwezen naar onderdeel 2.2 Basisbegroting.

0 Bestuur en ondersteuning
In 2019 hebben een aantal verkopen plaatsgevonden die op begrotingsbasis niet waren voorzien. Dit verklaart een voordeel van 473.000 euro aan de batenkant en een nadeel van 430.000 euro aan de lastenkant in verband met het afboeken van de betreffende boekwaarden.

5 Sport, cultuur en recreatie
De gemeente Almelo procedeert al geruime tijd tegen de bouwers van de IISPA. Op de balans van de gemeente is destijds een vordering van 733.000 euro op verweerders opgenomen. De rechtbank Arnhem heeft de gemeente in 2017 in het gelijk gesteld. Tegen het vonnis van de rechtbank hebben partijen hoger beroep ingesteld. Er is tegelijkertijd gewerkt aan een schikkingsvoorstel. Het college heeft hiermee ingestemd. Dit verklaart het nadeel van 318.000 euro .

6 Sociaal domein
Het nadeel op de lasten van 1,877 miljoen euro wordt met name veroorzaakt door hogere lasten op de Jeugd-GGZ (1,7 miljoen euro).