Paragrafen

Lokale heffingen

3.1.3 Actuele ontwikkelingen

Amendement Omtzigt
De Gemeentewet maakt voor de OZB onderscheid tussen woningen en niet-woningen. Eigenaren van woningen worden in de OZB-eigenarenheffing betrokken en gebruikers van woningen betalen geen OZB. Eigenaren en gebruikers van niet-woningen betalen respectievelijk de OZB eigenaren niet-woning en de gebruikersheffing niet-woning. Beide tarieven voor niet-woningen zijn hoger dan het eigenarentarief voor woningen. Sportvelden, dorpshuizen, sportkantines, dorps- en buurthuizen worden voor de OZB aangemerkt als niet-woning en worden dienovereenkomstig in de belastingheffing betrokken.

In het Belastingplan 2019 is het zogenaamde amendement Omtzigt opgenomen waardoor artikel 220f van de Gemeentewet per 1 januari 2019 is gewijzigd. Dit betekent dat voor - nader door de gemeente te bepalen - sociaal belang behartigende instellingen, het lagere woningtarief mag worden gehanteerd. In de OZB-verordening van een gemeente kan (het amendement biedt de mogelijkheid om dit te doen, het is niet verplicht) een bepaling opgenomen worden strekkende tot het toepassen van het woningtarief voor nader te bepalen onroerende zaken.

De toelichting op het amendement en de wettekst zijn op onderdelen tegenstrijdig en niet duidelijk. Hierdoor is de reikwijdte van het amendement niet helder. Daarnaast zijn er ten aanzien van de praktische uitvoering ook de nodige vragen bij gemeenten. De gevolgen van de eventuele toepassing van dit amendement, door wijziging van de OZB-verordening, zijn op dit moment dan ook niet goed in te schatten. Verwacht wordt dat de toepassing van dit amendement vooralsnog zal leiden tot juridische procedures en bijbehorende jurisprudentie. De VNG heeft in december 2018 namens de gemeenten een brief gestuurd aan Staatssecretaris Snel van Financiën, waarin diverse vragen worden gesteld en knelpunten worden gesignaleerd. De Staatssecretaris heeft tot op heden nog geen duidelijkheid gegeven. De VNG heeft in augustus 2019 een brief gezonden aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De VNG verzoekt de minister aan te geven hoe en wanneer de gewenste duidelijkheid er komt.

Gezien voornoemde onduidelijkheid wordt in de gemeente Almelo, conform advies van de VNG, vooralsnog geen gebruik gemaakt van deze wetswijziging. De raad heeft het college bij de behandeling van de begroting 2020 opgeroepen om de mogelijkheden te onderzoeken om in het kader van de OZB te komen tot een ander belastingregime voor alle verenigingen binnen de gemeente Almelo en hiervoor voorstellen uit te werken per type organisatie (sport, scouting, dorps en buurthuizen). In het tweede kwartaal van 2020 komt de uitwerking van deze motie aan de orde in een politiek beraad.

Differentiatie woonlasten en kwijtscheldingsbeleid
Bij de behandeling van de begroting 2020 heeft de gemeenteraad een motie aangenomen waarin het college wordt verzocht om de raad te informeren over de mogelijkheden tot woonlastendifferentiatie tussen éénpersoons- en meerpersoonshuishoudens en over de mogelijkheden tot aanpassing van het kwijtscheldingsbeleid in relatie tot de armoedeval. Het college heeft de gemeenteraad hierover per raadsbrief (Raad-5794) geïnformeerd. In 2020 neemt de gemeenteraad een besluit over deze onderwerpen.

Hondenbelasting
Bij het vaststellen van de begroting 2018 heeft de raad het college opdracht gegeven om bij de begroting 2019
een besluit uit te werken waarin de hondenbelasting in maximaal 2 jaar tijd volledig wordt afgebouwd. Op basis hiervan is in 2019 rekening gehouden met een halvering van het tarief. Vanaf 2020 wordt geen
hondenbelasting meer geheven.