Financieel terugkijken
Lasten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2019 | 2019 | 2019 | N/V | |
7.1 Volksgezondheid | 3.230 | 2.943 | -287 | V |
7.2 Riolering | 7.163 | 7.395 | 232 | N |
7.3 Afval | 6.639 | 6.519 | -120 | V |
7.4 Milieubeheer | 4.315 | 3.245 | -1.070 | V |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 362 | 340 | -22 | V |
Totaal lasten | 21.709 | 20.442 | -1.267 | V |
Baten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2019 | 2019 | 2019 | N/V | |
7.1 Volksgezondheid | -17 | 0 | 17 | N |
7.2 Riolering | -9.338 | -9.551 | -213 | V |
7.3 Afval | -9.178 | -9.023 | 155 | N |
7.4 Milieubeheer | -83 | -943 | -860 | V |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | -353 | -306 | 47 | N |
Totaal baten | -18.970 | -19.824 | -853 | V |
Saldo per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2019 | 2019 | 2019 | N/V | |
7.1 Volksgezondheid | 3.213 | 2.943 | -270 | V |
7.2 Riolering | -2.175 | -2.156 | 19 | N |
7.3 Afval | -2.540 | -2.504 | 36 | N |
7.4 Milieubeheer | 4.232 | 2.302 | -1.930 | V |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 9 | 33 | 25 | N |
Totaal saldo | 2.738 | 618 | -2.120 | V |
Verschillen:
In de verschillenanalyse worden alleen de verschillen tussen begroting en werkelijkheid toegelicht die niet voortkomen uit kapitaallasten en de meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.
7.1 Volksgezondheid
Het voordeel op de lasten wordt verklaard door de begrotingssystematiek van de meerjarige incidentele projecten.
7.2 Riolering
De gemeente streeft naar 100 procent kostendekkendheid bij riolering. Verschillen ten opzichte van de begroting worden verrekend met de egalisatievoorziening riolering.
Het nadeel van 231.000 euro wordt voor 70.000 euro veroorzaakt door extra uitgaven voor beleidsontwikkeling, verband houdende met het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie. Alle gemeenten in Nederland moeten een stresstest doen om knelpunten op het gebied van onder meer wateroverlast in kaart te brengen. Hierbij is aansluiting gevonden bij het programma duurzaamheid. Om de stresstesten uit te voeren, was het noodzakelijk om de daarvoor benodigde basisinformatie (data) te actualiseren. Verder is er meer onderhoud benodigd geweest aan drukriolering, kolken en duikers (150.000 euro).
Het voordeel van 213.000 betreft hogere inkomsten uit rioolheffingen door uitbreiding van areaal.
Het resterende saldo van 19.000 euro op het taakveld riolering wordt veroorzaakt doordat een deel van het saldo, conform BBV, betrekking heeft op andere taakvelden. Zo wordt het deel dat betrekking heeft op kwijtschelding verantwoord op het taakveld 6.3 Inkomensregeling.
7.3 Afval
Het resterende saldo van 36.000 euro op het taakveld afval wordt veroorzaakt doordat een deel van het saldo, conform BBV, betrekking heeft op andere taakvelden. Zo wordt het deel dat betrekking heeft op kwijtschelding verantwoord op het taakveld 6.3 Inkomensregeling. Er is minder kwijtschelding verstrekt dan vooraf is ingeschat. De werkelijke kwijtschelding afval over 2018 en 2019 is nagenoeg gelijk gebleven. |
7.4 Milieubeheer
In het kader van de resultaatbestemming wordt voorgesteld het saldo van de voorziening gebiedsgerichte aanpak grondwaterbeleid te storten in een nieuw te vormen reserve gebiedsgerichte aanpak grondwaterbeleid. Het saldo uit de voorziening is daartoe reeds vrijgevallen en maakt onderdeel uit van het saldo van de jaarverantwoording. Dit verklaart aan de lastenkant van dit taakveld een voordeel van 835.000 euro. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar het onderdeel resultaatbestemming. Het voordelige saldo op het taakveld wordt verder verklaard door meerjarige incidentele projecten en kapitaallasten.