Financieel terugkijken
Lasten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2019 | 2019 | 2019 | N/V | |
5.1 Sportbeleid en activering | 4.248 | 4.219 | -29 | V |
5.2 Sportaccommodaties | 1.202 | 1.384 | 182 | N |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 3.218 | 3.364 | 146 | N |
5.4 Musea | 108 | 108 | 0 | V |
5.5 Cultureel erfgoed | 59 | 57 | -2 | V |
5.6 Media | 2.168 | 2.147 | -21 | V |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 6.409 | 6.287 | -122 | V |
Totaal lasten | 17.412 | 17.566 | 153 | N |
Baten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2019 | 2019 | 2019 | N/V | |
5.1 Sportbeleid en activering | 0 | 0 | 0 | N |
5.2 Sportaccommodaties | -238 | -243 | -5 | V |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 0 | -39 | -39 | V |
5.4 Musea | 0 | 0 | 0 | N |
5.5 Cultureel erfgoed | 0 | 0 | 0 | N |
5.6 Media | 0 | 0 | 0 | N |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -31 | -75 | -44 | V |
Totaal baten | -269 | -356 | -87 | V |
Saldo per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2019 | 2019 | 2019 | N/V | |
5.1 Sportbeleid en activering | 4.248 | 4.219 | -29 | V |
5.2 Sportaccommodaties | 964 | 1.141 | 177 | N |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 3.218 | 3.325 | 107 | N |
5.4 Musea | 108 | 108 | 0 | V |
5.5 Cultureel erfgoed | 59 | 57 | -2 | V |
5.6 Media | 2.168 | 2.147 | -21 | V |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 6.378 | 6.213 | -166 | V |
Totaal saldo | 17.143 | 17.209 | 66 | N |
Verschillen:
In de verschillenanalyse worden alleen de verschillen tussen begroting en werkelijkheid toegelicht die niet voortkomen uit kapitaallasten en de meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.
5.2 Sportaccommodaties
In het kader van de organisatieontwikkeling wordt momenteel onderzoek gedaan naar de meest bedrijfsmatige inzet van tractiemiddelen. In afwachting van de uitkomsten van dit onderzoek hebben er geen investeringen in tractiemiddelen plaatsgevonden. De stelpost kapitaallasten tractiemiddelen van 25.000 euro is daarom niet aangewend. Ook de stelpost voor kapitaallasten sport van 56.000 euro is niet aangewend. In 2009 zijn constructiefouten ontdekt bij de bouw van de IISPA. De gemeente Almelo procedeert al geruime tijd tegen de bouwers van de IISPA en heeft op de balans destijds een vordering van 733.000 euro op verweerders opgenomen. De rechtbank Arnhem heeft de gemeente in 2017 in het gelijk gesteld. Tegen het vonnis van de rechtbank hebben partijen hoger beroep ingesteld. Er is tegelijkertijd gewerkt aan een schikkingsvoorstel. Het college heeft hiermee ingestemd. Dit verklaart een nadeel van 318.000 euro op dit taakveld.
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Het nadeel op de lasten wordt verklaard door de begrotingssystematiek van de meerjarige incidentele projecten.
5.7 Openbaar groen en (open lucht) recreatie
Het voordeel aan de lastenkant betreft een voordeel op het niet aanwenden van de stelpost kapitaallasten tractiemiddelen, stelpost kapitaallasten investeringen openbaar groen en de stelpost kwaliteit verbeteren openbaar groen. Dit levert een voordeel op van 250.000 euro.
Met betrekking tot de stelpost kapitaallast tractiemiddelen is terughoudend omgegaan met investeren in tractiemiddelen. In de aanloop naar de vaststelling van de Nota Kapitaalgoederen is in 2019 tijdelijk pas op de plaats gemaakt met het doen van investeringen in openbaar groen. Inmiddels zijn de voorbereidingen voor de voorgenomen investeringen afgerond. De uitvoering zal in 2020 plaatsvinden. Doordat de stelpost kapitaallasten tractiemiddelen niet volledig is aangewend heeft dit geleid tot meer onderhoud aan het wagenpark met als gevolg een overschrijding op de exploitatielasten van tractiemiddelen (128.000 euro).