Basisbegroting

Bestuur en ondersteuning

Financieel terugkijken

Lasten per taakveld

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2019

2019

2019

N/V

0.1 Bestuur

5.101

4.981

-119

V

0.2 Burgerzaken

2.062

2.155

93

N

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

4.051

4.726

675

N

0.4 Overhead

26.936

28.239

1.302

N

0.5 Treasury

314

-353

-667

V

0.61 OZB woningen

1.087

1.052

-35

V

0.62 OZB niet-woningen

151

125

-26

V

0.63 Parkeerbelasting

38

60

23

N

0.64 Belastingen overig

644

652

8

N

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

0

0

0

N

0.8 Overige baten en lasten

1.003

384

-619

V

0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

100

97

-3

V

Totaal lasten

41.488

42.119

631

N

Baten per taakveld

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2019

2019

2019

N/V

0.1 Bestuur

-72

-87

-15

V

0.2 Burgerzaken

-1.048

-1.138

-90

V

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

-6.558

-7.043

-485

V

0.4 Overhead

-2.429

-3.216

-787

V

0.5 Treasury

-5.976

-6.306

-330

V

0.61 OZB woningen

-9.877

-9.896

-19

V

0.62 OZB niet-woningen

-11.917

-12.333

-416

V

0.63 Parkeerbelasting

-2.004

-2.121

-118

V

0.64 Belastingen overig

-427

-423

4

N

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

-165.719

-166.839

-1.120

V

0.8 Overige baten en lasten

-507

-507

0

N

0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

0

0

0

N

Totaal baten

-206.534

-209.911

-3.377

V

Saldo per taakveld

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2019

2019

2019

N/V

0.1 Bestuur

5.028

4.895

-134

V

0.2 Burgerzaken

1.014

1.017

3

N

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

-2.507

-2.317

190

N

0.4 Overhead

24.507

25.022

515

N

0.5 Treasury

-5.662

-6.660

-997

V

0.61 OZB woningen

-8.789

-8.844

-55

V

0.62 OZB niet-woningen

-11.766

-12.209

-443

V

0.63 Parkeerbelasting

-1.966

-2.061

-95

V

0.64 Belastingen overig

217

229

12

N

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

-165.719

-166.839

-1.120

V

0.8 Overige baten en lasten

496

-123

-619

V

0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

100

97

-3

V

Totaal saldo

-165.046

-167.792

-2.746

V

Reserves

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2019

2019

2019

N/V

Storting reserves

16.302

17.888

1.586

N

Onttrekking reserves

-15.395

-12.410

2.985

N

Saldo reserves

906

5.478

4.571

N

Gerealiseerd resultaat

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2019

2019

2019

N/V

Storting reserves

8.289

0

-8.289

V

Onttrekking reserves

-13.238

0

13.238

N

Totaal gerealiseerd resultaat

-4.949

0

4.949

N

Verschillen:
In de verschillenanalyse worden alleen de verschillen tussen begroting en werkelijkheid toegelicht die niet voortkomen uit kapitaallasten en de meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.

0.1 Bestuur
Het voordeel aan de lastenkant wordt als volgt verklaard door lagere afdrachten aan regionale bestuurlijke samenwerkingsverbanden. Verder waren er minder kosten voor de raad.

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
In het kader van het financiële herstelplan genereren wij incidentele middelen door vastgoed af te stoten dat niet beleidsmatig aan de gemeente is verbonden. In 2019 heeft een aantal verkopen plaatsgevonden dat op begrotingsbasis niet was voorzien. Dit verklaart een voordeel van 473.000 euro aan de batenkant en een nadeel van 430.000 euro aan de lastenkant in verband met het afboeken van de betreffende boekwaarden.

In 2019 zijn in het kader van verduurzaming van vastgoed zonnepanelen gerealiseerd op gemeentelijke gebouwen. Aangezien deze panelen pas in de loop van het jaar geplaatst zijn is over het jaar 2019 niet de volledige SDE subsidie gerealiseerd. Ook is hierdoor niet het voor het gehele jaar begrote energievoordeel gerealiseerd. Dit alles resulteert in een incidenteel nadeel van 90.000 euro over 2019.
Aan de lastenkant is er sprake van een nadeel op de afdrachten voor OZB, riool- en waterschapslasten. Dit laatste vertoont een grotendeels structureel karakter en vindt zijn oorsprong in het feit de WOZ waarde van panden de laatste jaren sterk verhoogd is, met bijbehorende kostenstijging van de OZB en waterschapslasten tot gevolg. Daarnaast zijn er in 2019 panden vanuit onderwijshuisvesting en de grondexploitatie door vastgoed in exploitatie genomen. In de afgelopen jaren is steeds getracht dit binnen de bestaande budgetten op te vangen, maar dit is in 2019 niet mogelijk gebleken (300.000 nadelig).

0.4. Overhead
Het nadeel aan de lastenkant binnen overhead wordt als volgt verklaard:
In 2019 zijn alle personele taakstellingen uit het meerjarig perspectief samengevoegd tot één personele taakstelling (totaal 3,3 miljoen euro) met als doel deze in 2019 in 4 tranches in te vullen. Dit is grotendeels gerealiseerd. In verband met de organisatiewijziging bij de eenheid Uitvoering Sociaal per 1 januari 2020 is een deel van deze taakstelling doorgeschoven naar 2020. Per eind 2019 staat deze taakstelling voor 432.000 euro nog open.

Daarnaast heeft het college in 2019 met de organisatiewijziging per 1 april 2019 toegezegd dat de formatie uitgebreid mag worden wanneer de vaste bezetting dit vereist. Dit heeft geleid tot een uitbreiding van het functieboek van structureel 431.000 euro. Hiertegenover staat een taakstelling, waarvan in 2019 een bedrag van 285.000 euro niet is gerealiseerd. De structurele taakstelling van 431.000 euro wordt betrokken bij de Perspectiefnota 2020.

Een deel van de personeelslasten en de kosten overhead wordt jaarlijks toegerekend aan
(investerings-)projecten en grondexploitaties. Op begrotingsbasis werd rekening gehouden met een totale toerekening van bijna 4,0 miljoen euro. Op basis van de werkelijke urenverantwoording 2019 kan er voor 3,8 miljoen euro worden toegerekend aan (investerings-)projecten en grondexploitaties. Per saldo levert dit aan de lastenkant een nadeel van 222.000 euro op.

In verband met het creëren van een optimale werkomgeving voor het personeel zijn er in 2019 incidentele uitgaven gedaan op het gebied van facilitaire huisvesting (150.000 euro nadelig).

Het voordeel op overhead betreft niet begrote ontvangsten voor detacheringen van personeel aan derden en ontvangen uitkeringen voor personeel. Deze baten gelden als dekking voor de inhuur van personeel.

0.5 Treasury
De rentetoerekening aan de verliesvoorzieningen van de grondexploitaties wordt op grond van het BBV verantwoord op de taakvelden 8.2 en 3.2. Deze rente stond op begrotingsbasis geraamd op taakveld 0.5. Aan de lastenkant leidt dit tot een voordeel van 838.000 euro op het taakveld Treasury. Hier tegenover staat op taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur een nadeel van 673.000 euro en op taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) een nadeel van 165.000 euro. Het verschil aan de lastenkant wordt verder grotendeels verklaard doordat er op basis van de daadwerkelijke boekwaarde van de activa per 1 januari 2019 minder rente is toegerekend aan de taakvelden. Tegenover het hiermee samenhangende nadeel op taakveld 0.5 Treasury van 332.000 euro staat een voordeel van gelijke omvang op de overige taakvelden.

De financiële afwikkeling van de liquidatie van Stadstoezicht bv leidt in deze jaarrekening tot een voordeel van 263.000 euro aan de batenkant. Er werd rekening gehouden met een netto resultaat van 2,0 miljoen euro. Dit bleek bij het opmaken van de definitieve eindafrekening 263.000 euro voordeliger te zijn. Verder is er sprake van rentebaten als gevolg van de negatieve rente op kortlopende financiering.

0.61 OZB woningen
Er zijn hogere OZB-inkomsten als gevolg van areaaluitbreiding en een hogere daadwerkelijke waardeontwikkeling van het vastgoed dan waarmee in de begroting rekening is gehouden.

0.62 OZB niet woningen
Er zijn hogere OZB-inkomsten als gevolg van areaaluitbreiding en een hogere daadwerkelijke waardeontwikkeling van het vastgoed dan waarmee in de begroting rekening is gehouden.

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds
In de decembercirculaire 2019 van het gemeentefonds is voor het uitkeringsjaar 2019 een omvangrijke wijziging opgenomen door een stijging van de aantallen bij een tweetal maatstaven. Deze twee maatstaven zijn 'medicijngebruik met drempel' en 'ouders met langdurig psychisch medicijngebruik'. Landelijk resulteert dit in een extra verdeling van 224 miljoen euro, waarvan ongeveer 725.000 euro bestemd is voor de gemeente Almelo. Een negatieve afrekening van de suppletie-uitkering sociaal domein resulteerde in een incidenteel nadeel van 425.000 euro en de afrekening van voorgaande jaren in een voordeel van 200.000 euro.
Ook heeft de gemeente via de decembercirculaire eenmalige middelen ontvangen voor een aantal activiteiten.
Het gaat om uitkeringen met een gezamenlijke omvang van 415.000 euro, bedoeld voor de uitvoering van het in november 2019 gesloten Klimaatakkoord, procesondersteuning in het kader van het Deltaprogramma ruimtelijke adaptatie (project Almelo’s Klimaat in Stroomversnelling) en het uitvoeren van een pilot met het opstellen en versterken van integrale veiligheidsplannen. Deze middelen worden in het kader van de resultaatbestemming gestort in de reserve overlopende werken en worden via de reguliere planning en controlcyclus in 2020 op de begroting gebracht.

Vanaf 2019 is de specifieke uitkering stimulering sport van kracht. Er is hiervoor een voorlopige aanvraag ingediend van ruim 900.000 euro. Op basis van werkelijk gemaakte kosten sluit de definitieve aanvraag op 644.000 euro. Per saldo een nadeel van ongeveer 250.000 euro.

0.8 Overige baten en lasten
De stelpost onvoorzien en de stelpost kleine kapitaalwerken zijn in 2019 niet aangewend. Er resteert een bedrag van 261.000 euro. Het overige deel wordt verklaard door onderuitputting op de kapitaallasten van 204.000 euro en het niet volledig aanspreken van centrale stelposten, zoals voor loonaanpassingen.

Saldo reservemutaties
Bij het saldo van de reservemutaties is er een nadeel ten opzichte van de begroting na wijziging van bijna 4,8 miljoen euro. Dit is aan de lastenkant voornamelijk veroorzaakt door een hogere storting in de reserve overlopende werken van 1,5 miljoen euro. Voor de batenkant geldt dat de onttrekking aan de reserve overlopende werken 3,6 miljoen euro lager is dan begroot, omdat er minder kosten zijn gemaakt voor meerjarige incidentele projecten. Bij deze meerjarige incidentele projecten kan het jaar van begroten namelijk afwijken van het jaar van realisatie. Gedurende de looptijd van het project zijn er elk jaar voor- of nadelen op het project die over de looptijd per saldo nul zijn. Daarnaast is de onttrekking aan de reserve gemeentetaken Maatschappelijke opvang en Beschermd wonen 436.000 euro hoger. Hiertegenover staat een nadeel op de lasten op taakveld 6.81 ge-escaleerde zorg 18+. Zie hiervoor paragraaf 2.2.7 Sociaal Domein.